Ako ostať vnímavá – tipy a triky na každý deň

Ak ste to zvládali pri jednom dieťatku, tak vás  náročnosť rodičovského života zaskočí najneskôr s príchodom ďalšieho súrodenca. Možno však máte len jedno dieťa a občas ste skutočne v koncoch. „Ako dobre je rodičom, ktorí nechajú dieťa pokojne vyplakať!“ povzdychnete si v najťažších chvíľach a dobre viete, že by ste čosi také nemohli dopustiť. Ako sa však nezblázniť a ostať vnímavá voči dieťatku i voči sebe?

532fb61e7f63ef58ba3b71d26de15931Náročné chvíle kedy máte pocit, že byť vnímavým, chápajúcim, milujúcim rodičom, ktorý sa snaží podľa možnosti vždy komunikovať rešpektujúco, je poriadna „makačka“, sa bežne objavujú aj každý deň.

Skúste sa zamyslieť, kedy mávate najčastejšie pocit, že je toho na vás priveľa? Že nedokážete s dieťaťom komunikovať podľa svojich predstáv, že sa nedokážete zladiť? Alebo že všetka vaša snaha zlyháva?

Väčšina rodičov potvrdzuje, že sú to hlavne chvíle kedy sú dieťa i rodič unavení. Obzvlášť večer po celom dni na vás môže doľahnúť túžba po chvíľke pokoja a deti sú plné energie, kričia či plačú. Čo robiť?

5 jednoduchých krokov (ktoré ale treba vážne dodržiavať!)

Ticho

Čím viac hluku, tým viac stresu. Ak sa práve vaše deti hlučne hrajú, naťahujú o hračku alebo plačú, skúste eliminovať všetky nadbytočné zvuky. Vypnite televízor, hlučnú pračku, hučiace spotrebiče v domácnosti alebo zatvorte okná, ak práve sused kosí svoj trávnik. V tichu sa môžete vy aj vaše deti upokojiť omnoho rýchlejšie. A nebudete mať potrebu niekoho prekrikovať.

Strácate trpezlivosť? Nalejte si!

Nie, nemyslíme frťana. Pri starostlivosti o deti neraz nemáme čas ani na základné potreby. Pohár vody (ideálne s trochou ovocnej šťavy) vás osvieži i upokojí. Ak pociťujete nervozitu či nepokoj, napiť sa trochy vody je vždy dobrý nápad, neraz totiž ignorujeme pocit smädu príliš dlho a naše telo i myseľ silno trpia.

Niekedy len pohár vody nepostačí. Nervozitu vie riadne vystupňovať aj hlad.  A potom tu máme ešte jednu základnú potrebu, na ktorú často mamičky nemajú čas – zájdite si na wc. Nezabúdajte, že z rovnakých dôvodov môžu byť podráždené aj deti.

Krok tri – plánujte

Áno, robiť si plány je dobré. Ak viete, že večer zase vypukne doma blázinec, nič si na túto dobu a čas po nej neplánujte. Nie je nič horšie ako uspávať deti s predstavou, že ešte musíte to či ono.

Plánujte tiež spoločný rodinný čas. Pri malom dieťatku to môže byť aj odpočinok na etapy. Na víkendy sa iste tešíte rovnako ako váš partner, ktorý si chce oddýchnuť od pracovného stresu. Dohodnite si presný čas, v ktorom môžete skutočne odpočívať, a napríklad si aj hodinku či dve pospať.

Hľadajte pomoc

Nie, nie je hanba povedať, že potrebujete pomoc. Napríklad od partnera. Je na vás či vám pomôže s domácnosťou alebo zabaví deti, a či pomôže s niečím úplne iným. Hlavne na vášho pomocníka musí byť spoľahnutie. Okolie a rodina radi pomáhajú, nie vždy však tušia, čo presne by vám vlastne pomohlo. Pri žiadosti o pomoc buďte veľmi špecifická, hlavne partneri to ocenia. Zaraďte so svojho slovníka vety ako  „Teraz by mi pomohlo keby si…“, „Potrebovala by som…“ či „Veľmi by som ocenila…“.

Majte podporu

Nie vždy ju nájdete v rodine. Hlavne ak vám okolie dáva neustále najavo, že máte presne to čo ste chceli, keď ste si dieťa naučili na neustále dojčenie, nosenie a svoju prítomnosť. Hľadajte vo svojom okolí i na internete spriaznené duše, s ktorými sa môžete stretávať nielen virtuálne ale aj v skutočnom živote. Nie je nad to, keď sa môžete vyrozprávať, vyžalovať, posťažovať a získať spätnú odozvu i dobré rady a podporu od ľudí, ktorí vás neodsudzujú, ale dobre chápu vaše rozhodnutia a snahu.

 

This entry was posted in Nezaradené.

Pridaj komentár