Rýchle tipy ako zvládnuť krízové situácie

Máte náročný deň, alebo proste prišla zlá chvíľa? Každá mamička s malým dieťaťom zažíva takéto situácie – aj keď o nich nahlas nehovorí. Skutočne môžete mať niekedy pocit, že ste sa dostali už na úplnú hranicu šialenstva, a váš nekonečný materský kolotoč sa točiť neprestane. Ako z toho von?!

Každá jedna matka zažíva náročné chvíle – sú to chvíle, keď na vás naplno doľahne únava, smútok, samota, bolesti a k tomu ako čerešnička na torte uplakané, nespokojné a nervózne bábätko, nehovoriac už o ďalších členoch rodiny (zvieracích i ľudských), ktorých máte na starosti. A takto sa môžete cítiť už v prvé dni po príchode z pôrodnice so svojim čerstvým bábätkom!

Svoje potreby a pocity by sme nemali podceňovať. Sú to totiž chvíle, ktoré môžeme dlho ľutovať ako naše zlyhanie. Budú sa opakovať ešte mnohokrát – a vy z únavy či hnevu, ktorý ste neovládli na dieťa začnete kričať, či mu dáte „po zadku“, a pritom je tento spôsob správania sa úplne proti vašim zásadám. Je možné s tým niečo robiť?

Vlastne áno!

Máme pre vás niekoľko rýchlych tipov ako zvládnuť veľmi náročné situácie, a k tomu tiež preventívne tipy ako sa do nich nedostávať. Nevyčítajte si, ak sa budú znova objavovať, je to úplne prirodzené, určite si však prežijete menej náročných chvíľ ak na ne zameriate svoju pozornosť už vopred.

Čo robiť…

Už sotva stojíte na nohách a dieťatko plače a plače, vo svojom vnútri cítite, že už všetko vrie? Vaše nervy sú napnuté na prasknutie a každou sekundou už zrejme vybuchnete ako sopka? Ak ešte počujete vo svojej hlave ten tenký príčetný hlások, rýchlo sa ho opýtajte čo robiť.

Ak máte pocit, že „ešte chvíľu a už mu asi niečo urobím“ , položte dieťa na bezpečné miesto, z ktorého nemôže spadnúť, ak je šanca, že by sa mohlo hrať, dajte mu k dosahu hračku, môžete odísť miestnosti.

Zavolajte niekomu, kto za vami môže čo najskôr prísť a venovať sa chvíľku dieťaťu i vám, aby ste si mohli dopriať pol hodinu na upokojenie a načerpanie síl. Ak za vami nemôže nikto prísť, skúste zavolať niekomu, kto vás bez odsudzovania vypočuje, proste sa vyrozprávajte, uľaví sa vám.

Keď však nikto nie je v dosahu…

  • Dajte si rýchlu sprchu – horúcu či studenú, uvidíte, čo vám spraví lepšie.
  • Zájdite na wc.
  • Pustite si do slúchadiel, alebo aj poriadne nahlas svoju obľúbenú hudbu – spievajte, tancujte, zabudnite na svet okolo seba.
  • Robte niekoľko minút intenzívne činnosť, ktorá nesúvisí bezprostredne s dieťatkom – napríklad vyvešajte bielizeň.
  • Spravte zopár cvikov v rýchlom tempe, ideálne na čerstvom vzduchu.
  • Niečo zjedzte – ak je to možné, nie sladkosti, alebo vypite pohár vody.

A posledný (mimoriadne dôležitý) bod – ten pripojte ku každej činnosti, je jedno ktorú si na upokojenie zvolíte – nevyčítajte si, čo sa stalo. Tzv. „slabé chvíle“ sú normálne a máme na ne nárok, tak ako každý človek, ktorý je v plnom nasadení 24 hodín denne a 7 dní v týždni. Na výčitky si nevyhradzujte ani minútu svojho vzácneho času, naopak, investujte všetku energiu do plánu, ako podobnej situácii predísť. Je toho skutočne mnoho, čo môžete spraviť.

Čo robiť ako prevenciu?

Možno zažívate náročné chvíle až príliš často, dokonca na dennej báze. Materstvo môže byť náročné, avšak náročné je hlavne preto, že sa na ženu a matku kladú príliš vysoké nároky a podmienky, v ktorých sa skutočne ťažko „pracuje“, a to ešte od seba očakávame, že si budeme chvíle s dieťatkom užívať.

Ako z toho von?

Rozprávajte sa – hlavne s partnerom, ale nezabudnite ani na ostatných členov domácnosti, s ktorými žijete. Hovorte o tom ako sa cítite a požiadajte ich o pomoc. Zvyčajne i drobná zmena dokáže priniesť veľké účinky. Nie vždy si naše okolie uvedomuje, že i malá pomoc môže byť veľká, úplne postačí, ak sa partner postará o nákup, prípravu jedla či spratanie riadu. Alebo aspoň po sebe uprace, či nebude očakávať, že mu vždy všetko nachystáte (hoci ste to doteraz láskyplne pre neho robili). K rozhovorom na tému pomoci sa vracajte pravidelne, prvotné nadšenie neraz rýchlo vyprchá a zo sľubovanej pomoci neostane nič.

Nie vždy je jednoduché hovoriť o tom, že by ste potrebovali pomôcť, pretože na seba máte vysoké nároky a „chcete to zvládnuť sama“,  alebo nechcete nikoho “otravovať”. To však môže byť veľmi frustrujúce, a povinností, ktoré ste si nabrali na seba (aj keď je to „LEN“ domácnosť a dieťa) môže byť skutočne priveľa. Odzrkadlí sa to práve vo vašej únave, netrpezlivosti, negatívnych pocitoch, smútku, nechuti a hlavne, mimoriadne zle to pôsobí na váš vzťah k dieťatku – u bábätka to vyvoláva nepokoj, a začarovaný kolotoč náročnej starostlivosti sa potom rieši len veľmi ťažko.

Nie, nie ste neschopná

Dohodnite si pravidlá v domácnosti, ktoré by sa mali dodržiavať, aby ste sa na ne mohli spoľahnúť. Spravte to tak, aby to vyhovovalo všetkým a buďte v ich využívaní flexibilní. Aj váš partner má iste nárok na oddych a pokoj, veď v práci to mal možno rovnako náročné ako vy. Na druhú stranu sa vaša „materská práca“ nekončí nikdy, a ste neustále fyzicky i emocionálne zainteresovaná do všetkého čo sa deje okolo vás  a dieťatka.

Nie je to navždy

Prvé týždne, mesiace a dokonca prvé dva, tri roky môžu byť náročné. Postupne si však uvedomíte, že život s deťmi vám každý deň prináša zmeny. A to, na čo nebol čas (a energia) pri pármesačnom bábätku, môžete znova naplno robiť, keď už má rok. Opäť si dáte domácnosť do poriadku, bude čas aj na dobrú knihu, záhradu, hobby či šport.

This entry was posted in Nezaradené.

Pridaj komentár